Savage Gear 12v/55Lbs korrosionsbeskyttet motor.
Saltvands-elmotor til hækmontering med batterimåler på digitalt display.
Med "weedfree" propel, der lettere skærer sig igennem søgræs mv.
Obs: Batteri, polsko og lader skal tilkøbes.
Denne elmotor har et længere motorben end de øvrige elmotorer til saltvandsbrug.
Anbefales til lettere både op til 18 fod.
Motor yder 55 pund tryk, hvilket generelt vil kunne drive en båd på 18 fod med en fart af 3-5 knob, afhængig af bådens vægt og type, og vejr situation.
Specifikationer:
- Max Thrust (lbs): 55 lbs
- Volt: 12V
- LED-indikator til måling af batteriets lade-spænding.(virker når motor er i "Frigear".
- Justerbart og ergonomisk designet teleskopisk håndtag på 390mm.
- Gear: 5 fremad / 2 tilbage
- Aksel i rustfrit stål.
- Indbygget zinkanode som beskytter mod rust, 2 sæt medfølger.
- Aluminiumslegeret motorhoved.
- Forstærket alu-monteringsbeslag belagt med anti-korroderende materiale.
- 3-bladet propel.
- længde (inkl. motorhus og propel): 125 cm.
- Spænding: 12V DC
- Motorben type: Composite.
- Motorben længde: 85,5 cm, fra underkant motorhus til center propelaksel
- Vægt: 9,0 kg.
- Maks hastighed: >5 kn.
Vælg den rette elmotor, batteri og batterilader
Uanset om du vælger en elmotor som supplement til benzinmotoren på småbåde, som trollingmotor til joller eller som primær drivkraft til gummibåden, kan du nyde godt af de indlysende fordele såsom lydløs sejlads, lave driftsomkostninger og stor fleksibilitet i styringen.
Men afgørende for at få det fulde udbytte af elmotoren er at vælge en motor, som passer til behovet og et batteri med den rette størrelse og af den rette type (mere herom længere nede)
Det vigtigste er nok at vælge en motor med den rette dimension i forhold til bådens længde og vægt. Vælg aldrig en underdimensioneret motor, men en hvor den forventede ”normalhastighed” (f.eks. trollinghastigheden) kan opnås ved en af motorens mellemhastigheder. Tænk i denne sammenhæng på at strømforbruget ved halv kraft er ca. ¼ af forbruget ved maks fart.
Det næste man skal gøre op med sig selv er om elmotoren skal benyttes i saltvand. I så tilfælde skal du vælge en af de hvide Minn Kota ”Riptide”-modeller, eller Savage Gear saltvandsmotoren.
Herefter skal du vælge mellem en hæk- og en frontmonteret motor. Sidstnævnte type vil ofte være en fordel under vanskelige vind- og strømforhold, idet bådens drift bliver mere stabil og kræver færre korrektioner. Omvendt vil der være mange bådtyper, hvor en hækmonteret motor passer bedre i forhold til bådens konstruktion og hvor styrmanden typisk vil befinde sig.
Batteriet SKAL være et forbrugsbatteri. Denne type batterier kan klare langtidsbelastningen og de gentagende dybdeudladninger. Bemærk i denne sammenhæng at almindelige bilbatterier (startbatterier) ikke egner sig som strømforsyning til en elmotor.
Groft sagt kan et batteri holde motoren kørende i en periode der svarer til batteriets amperetimer divideret med strømforbruget ganget med 0,9. Som et eksempel kan et batteri på 75AH drive en elmotor som forbruger 30 ampere i timen ved 12 volt – i op til 2 timer og et kvarter. Sænkes hastigheden til det halve opnås en driftstid på op til 9 timer. Under tilbehør til hver motor finder du det batteri som Marinetorvet anbefaler til den pågældende motor.
Den ideelle batterilader skal være beregnet til at oplade dybafladede batterier og have automatisk frakobling når den maksimale cellespænding er nået. Dette giver dit batteri den længste levetid.
Vælger du at benytte Lithium batteri, skal du benytte en lader der kan lade på denne type batteri.
Marinetorvet anbefaler at indsætte en termosikring mellem batteri og motor.