Minn Kota Riptide modellen er arbejdshesten i saltvand. Optimal aktionsradius og korrosionsbeskyttelse i særklasse. Anbefalet til både op til 21 fod. Yder 55 pund tryk, hvilket generelt vil kunne drive en båd på 21 fod med en fart af 3-5 knob afhængig af vægt og type.
Benlængde: 106 cm ben. Denne motor passer hvis din båd har mellem 40 og 56 cm fra hækken til vandet.
Minn Kota Riptide EC2 er en saltvandsversion af Endura C2 og har en højere korrosionsbeskyttelse.
Styrestangen er ergonomisk og teleskopisk, som kan forlænges yderligere 15 cm, hvilket giver en mere komfortabel styreposition. Riptide EC2-motorerne har et stærk monteringsbeslag, der giver en stabil fastgørelse, der er stærkere end konventionelle monteringer. Det specielle kompositmateriale tåler både bøjning, vridning og UV-lys.
Riptide EC2-serien er udstyret med et uforgængeligt kompositriggerør og en motor, der kører mere støjsvag og køligere end nogen anden på markedet. En batteriindikator er monteret oven på motoren for nem aflæsning ved et tryk på en knap.
Riptide EC2 har fem fremadgående og tre baglæns positioner til at regulere hastighed og trækkraft.
Motoren skal altid sikres med en 60A sikring.
Anbefalet bådlængde: Op til 21 fod
Bådvægt max 1800 kg
Motorben længde: 42 tommer (106,68 cm.)
Spænding 12 volt
Montering med hækbeslag
Skaft: Kulfiber (livstidsgaranti)
Tilslutning til 12V.
Vælg den rette elmotor, batteri og batterilader
Uanset om du vælger en elmotor som supplement til benzinmotoren på en småbåd, som trollingmotor til joller eller som primær drivkraft til gummibåden, kan du nyde godt af de indlysende fordele såsom lydløs sejlads, lave driftsomkostninger og stor fleksibilitet i styringen støttet af f.eks. autopilot og fjernbetjening.
Men afgørende for at få det fulde udbytte af elmotoren er at vælge en motor, som passer til behovet og et batteri med den rette størrelse og af den rette type (mere herom længere nede)
Det vigtigste er nok at vælge en motor med den rette dimension i forhold til bådens længde og vægt. Vælg aldrig en underdimensioneret motor, men en hvor den forventede ”normalhastighed” (f.eks. trollinghastigheden) kan opnås ved en af motorens mellemhastigheder. Tænk i denne sammenhæng på at strømforbruget ved halv kraft er ca. ¼ af forbruget ved maks fart.
Det næste man skal gøre op med sig selv er om elmotoren skal benyttes i saltvand. I så tilfælde skal du vælge en af de hvide ”Riptide”-modeller.
Herefter skal du vælge mellem en hæk- og en frontmonteret motor. Sidstnævnte type vil ofte være en fordel under vanskelige vind- og strømforhold, idet bådens drift bliver mere stabil og kræver færre korrektioner. Omvendt vil der være mange bådtyper, hvor en hækmonteret motor passer bedre i forhold til bådens konstruktion og hvor styrmanden typisk vil befinde sig.
Batteriet SKAL være et forbrugsbatteri. Denne type batterier kan klare langtidsbelastningen og de gentagende dybdeudladninger. Bemærk i denne sammenhæng at almindelige bilbatterier (startbatterier) ikke egner sig som strømforsyning til en elmotor.
Groft sagt kan et batteri holde motoren kørende i en periode der svarer til batteriets amperetimer divideret med strømforbruget ganget med 0,9. Som et eksempel kan et batteri på 75AH drive en Minn Kota Endura 30 - som forbruger 30 ampere i timen ved 12 volt – i to timer og et kvarter. Sænkes hastigheden til det halve opnås en driftstid på 9 timer. Under tilbehør til hver motor finder du det batteri som Marinetorvet anbefaler til den pågældende motor.
Den ideelle batterilader skal være beregnet til at oplade dybafladede batterier og have automatisk frakobling når den maksimale cellespænding er nået. Dette giver dit batteri den længste levetid.