Det er vigtigt at rense motorens kølersystem for salt, alger og kemikalier for at undgå korrosionsskader, efter at båden er taget på land.
Inden vinteren kommer, er det også vigtigt at beskytte kølersystemet med glykol for ikke at få frostskader. De eksisterende spulemuffer er usikre og fungerer ikke altid optimalt. Det kan være svært at få glykolen ind i kølersystemet
Det kræver desuden tilgang til slanger og rindende vand.
Der er et stort behov for et alternativt produkt.
Konserveringskittet består af følgende:
•En specialfremstillet 75 x 65 cm (B X H) plastsæk, som er genanvendelig og forsynet med et drænhul.
•5 STRONG-GRIP aluminiumsklemmer med rullebolt.
•1 fastspændingsline på 1,5 m
Sådan vinterkonserveres påhængsmotoren:
•Afmontér propellen.
•Luk posens drænhul vha en STRONG-GRIP ved at rulle plasten 2 omgange rundt om rullebolten.
•Montér posen på motoren ifølge illustrationen ved hjælp af linen og de resterende STRONG-GRIPS.
•Fyld posen med ferskvand og derefter en glykolblandning.
•Start motoren og lad den køre i tomgang.
•Væsken suges ind i motoren, cirkulerer gennem kølesystemet og renser motoren.
•Følg motorproducentens anvisninger.
•Det er vigtigt at kontrollere, at kølevandet cirkulerer, så motoren ikke bliver overophedet.
Konserveringssatskomb-toemningTøm plastsækken ned i et kar eller en spand efter afsluttet kørsel, så glykolen evt kan genbruges. Dette gøres ved at afmontere STRONG-GRIP, så drænhullet åbnes.
Konserveringskittet kan desuden anvendes til kortere motorprøvekørsler på land.
Som en ekstra bonus kan de medfølgende 5 STRONG-GRIP bruges til fastgøring af presenningen på båden om vinteren.