Pakketilbud med Minn Kota Riptide RT55 elmotor til saltvandsbrug og 90AH Vision AGM batteri. Den bedste kvalitet til en god pris.
Minn Kota Riptide RT55
Minn Kota Riptide modellen er arbejdshesten i saltvand. Optimal aktionsradius og korrosionsbeskyttelse i særklasse. Anbefalet til både op til 21 fod. Yder 55 pund tryk, hvilket generelt vil kunne drive en båd på 21 fod med en fart af 3-5 knob afhængig af vægt og type.
Benlængde: 106 cm ben. Denne motor passer hvis din båd har mellem 40 og 56 cm fra hækken til vandet.
Anbefalet bådlængde: Op til 21 fod
Bådvægt max 1800 kg
Motorben længde: 42 tommer (106 cm.)
Spænding 12 volt
Montering med hækbeslag
Skaft: Kulfiber (livstidsgaranti)
Tilslutning til 12V.
Vision 90AH AGM batteri
Kraftigt 90Ah AGM batteri. AGM batterier (Absorbed Glass Matt) betyder, at der mellem pladerne i batteriet findes en separator som absorberer svovlsyren og sikrer at fugtigheden i pladen er passende. Dette giver en god egenskab i relation til dybe udladninger.
Dette batteri er yderst velegnet til f.eks. elmotorer. Det holder til mere end 800 cycles, er 100% vedligeholdelsesfrit og afgiver ingen gas eller syrespild.
AGM har en meget lav selvafladning fra 1% til 3% pr. måned. Det betyder at disse batterier kan opmagasineres for meget længere tid end traditionelle batterier uden indladning.
Varenavn: Vision FM-Serie 90 Ah
Producent: Vision
Varenummer: 6FM90
Ampere: 90 Ah
Størrelse: 306x169x215
12 Volt
Vægt 30,0 Kg.
Vælg den rette elmotor, batteri og batterilader
Uanset om du vælger en elmotor som supplement til benzinmotoren på en småbåd, som trollingmotor til joller eller som primær drivkraft til gummibåden, kan du nyde godt af de indlysende fordele såsom lydløs sejlads, lave driftsomkostninger og stor fleksibilitet i styringen støttet af f.eks. autopilot og fjernbetjening.
Men afgørende for at få det fulde udbytte af elmotoren er at vælge en motor, som passer til behovet og et batteri med den rette størrelse og af den rette type (mere herom længere nede)
Det vigtigste er nok at vælge en motor med den rette dimension i forhold til bådens længde og vægt. Vælg aldrig en underdimensioneret motor, men en hvor den forventede ”normalhastighed” (f.eks. trollinghastigheden) kan opnås ved en af motorens mellemhastigheder. Tænk i denne sammenhæng på at strømforbruget ved halv kraft er ca. ¼ af forbruget ved maks fart.
Det næste man skal gøre op med sig selv er om elmotoren skal benyttes i saltvand. I så tilfælde skal du vælge en af de hvide ”Riptide”-modeller.
Herefter skal du vælge mellem en hæk- og en frontmonteret motor. Sidstnævnte type vil ofte være en fordel under vanskelige vind- og strømforhold, idet bådens drift bliver mere stabil og kræver færre korrektioner. Omvendt vil der være mange bådtyper, hvor en hækmonteret motor passer bedre i forhold til bådens konstruktion og hvor styrmanden typisk vil befinde sig.
Batteriet SKAL være et forbrugsbatteri. Denne type batterier kan klare langtidsbelastningen og de gentagende dybdeudladninger. Bemærk i denne sammenhæng at almindelige bilbatterier (startbatterier) ikke egner sig som strømforsyning til en elmotor.
Groft sagt kan et batteri holde motoren kørende i en periode der svarer til batteriets amperetimer divideret med strømforbruget ganget med 0,9. Som et eksempel kan et batteri på 75AH drive en Minn Kota Endura 30 - som forbruger 30 ampere i timen ved 12 volt – i to timer og et kvarter. Sænkes hastigheden til det halve opnås en driftstid på 9 timer. Under tilbehør til hver motor finder du det batteri som Marinetorvet anbefaler til den pågældende motor.
Den ideelle batterilader skal være beregnet til at oplade dybafladede batterier og have automatisk frakobling når den maksimale cellespænding er nået. Dette giver dit batteri den længste levetid.