Minn Kota Riptide MAX modellen er arbejdshesten i saltvand med indbygget Maximizer-funktionen og trinløst gear. Optimal aktionsradius og korrosions-beskyttelse i særklasse. Anbefalet til både op til 21 fod. Yder 55 pund tryk.
Benlængde: 106 cm ben. Denne motor passer hvis din båd har mellem 40 og 56 cm fra hækken til vandet.
Saltvandsbestandig hækmonteret trollingmotor fra Minn Kota.
Alle motorer i Endura MAX-serien er udstyret med batteriindikator og Digital Maximizer-funktionen, som giver op til fem gange længere driftstid.
Motoren har samme design som sin søskende Minn Kota Endura C2 men har trinløs hastighedskontrol og digital maksimering som nævnt ovenfor.
Motoren har en ergonomisk og teleskopisk styrestang, der kan trækkes 15 cm ud. Motorens monteringsbeslag og uforgængelige rigging-rør er lavet af et kompositmateriale, der kan modstå både bøjning, vridning og UV-stråling. Motorens unikke design betyder, at den kører mere effektivt, støjsvage og køligere end de fleste konkurrenter på markedet.
En batteriindikator er monteret oven på motoren for nem aflæsning ved et tryk på en knap.
Anbefalet bådlængde: Op til 21 fod
Bådvægt max 1800 kg
Motorben længde: 42 tommer (106,68 cm.)
Spænding 12 volt
Montering med hækbeslag
Skaft: Kulfiber (livstidsgaranti)
Tilslutning til 12V.
Vælg den rette elmotor, batteri og batterilader
Uanset om du vælger en elmotor som supplement til benzinmotoren på en småbåd, som trollingmotor til joller eller som primær drivkraft til gummibåden, kan du nyde godt af de indlysende fordele såsom lydløs sejlads, lave driftsomkostninger og stor fleksibilitet i styringen støttet af f.eks. autopilot og fjernbetjening.
Men afgørende for at få det fulde udbytte af elmotoren er at vælge en motor, som passer til behovet og et batteri med den rette størrelse og af den rette type (mere herom længere nede)
Det vigtigste er nok at vælge en motor med den rette dimension i forhold til bådens længde og vægt. Vælg aldrig en underdimensioneret motor, men en hvor den forventede ”normalhastighed” (f.eks. trollinghastigheden) kan opnås ved en af motorens mellemhastigheder. Tænk i denne sammenhæng på at strømforbruget ved halv kraft er ca. ¼ af forbruget ved maks fart.
Det næste man skal gøre op med sig selv er om elmotoren skal benyttes i saltvand. I så tilfælde skal du vælge en af de hvide ”Riptide”-modeller.
Herefter skal du vælge mellem en hæk- og en frontmonteret motor. Sidstnævnte type vil ofte være en fordel under vanskelige vind- og strømforhold, idet bådens drift bliver mere stabil og kræver færre korrektioner. Omvendt vil der være mange bådtyper, hvor en hækmonteret motor passer bedre i forhold til bådens konstruktion og hvor styrmanden typisk vil befinde sig.
Batteriet SKAL være et forbrugsbatteri. Denne type batterier kan klare langtidsbelastningen og de gentagende dybdeudladninger. Bemærk i denne sammenhæng at almindelige bilbatterier (startbatterier) ikke egner sig som strømforsyning til en elmotor.
Groft sagt kan et batteri holde motoren kørende i en periode der svarer til batteriets amperetimer divideret med strømforbruget ganget med 0,9. Som et eksempel kan et batteri på 75AH drive en Minn Kota Endura 30 - som forbruger 30 ampere i timen ved 12 volt – i to timer og et kvarter. Sænkes hastigheden til det halve opnås en driftstid på 9 timer. Under tilbehør til hver motor finder du det batteri som Marinetorvet anbefaler til den pågældende motor.
Den ideelle batterilader skal være beregnet til at oplade dybafladede batterier og have automatisk frakobling når den maksimale cellespænding er nået. Dette giver dit batteri den længste levetid.